Leeg

Nieuws

  • Slechte acceptatie van minderheden door leidinggevenden

    Onder Nederlandse leidinggevenden is acceptatie van minderheden ver te zoeken. Twintig procent neemt namelijk niet snel een transseksueel in dienst. Dit blijkt uit onderzoek van IT-detacheerder PEAK-IT onder ruim 1.000 leidinggevenden bij bedrijven met 26 of meer werknemers. Verder geeft zestien procent van de respondenten aan een persoon minder serieus te overwegen als er een Arabische naam op het CV staat. Daarnaast overweegt bijna dertien procent van de leidinggevenden een persoon met een lichamelijke handicap minder serieus voor de functie, ook al is hij geschikt.

    Richard Stassen, Director Operations bij PEAK-IT, had dergelijke uitkomsten niet zien aankomen. “Het is schokkend dat er anno 2019 nog op deze manier wordt omgegaan met mensen. Aan het eind van de rit is het succes van een organisatie afhankelijk van de inzet en prestaties van de medewerkers. Het bezitten van de juiste soft skills, iedere dag met enthousiasme naar het werk gaan en het hoogst haalbare uit jezelf willen halen, zijn daarin de belangrijkste voorwaarden. Bij PEAK-IT kijken we nergens anders naar dan dat. Bovendien zijn we erg trots op de diversiteit binnen onze teams.”

    Sectoren en mannelijke vs. vrouwelijke leidinggevenden
    Binnen de overheid is men ten aanzien van transseksuelen progressiever dan gemiddeld; tien procent neemt liever geen transseksueel in dienst. Binnen de sector industrie is men duidelijk conservatiever met 31 procent. Onder mannelijke leidinggevenden is de terughoudendheid met 27 procent het hoogst, waar 10 procent van de vrouwelijke leiders liever geen transseksueel in dienst neemt. Ook schrikken Arabische namen mannen meer af dan vrouwen, respectievelijk 19 en 11 procent.

    Seksuele voorkeur
    Zes procent van de leidinggevenden neemt niet snel iemand in dienst die bi- of homoseksueel is. Wederom zijn mannen het meest terughoudend met acht procent tegen twee procent van de vrouwen.

    13-12
  • Helft ondernemers geeft voorkeur aan familiebedrijf

    Ruim de helft van de Nederlandse ondernemers doet liever zaken met een familiebedrijf dan een niet-familiebedrijf. Dit blijkt uit onderzoek van familiebedrijvenplatform Fambizz onder 372 ondernemers met ten minste tien medewerkers in dienst, uitgevoerd door Sherloq. Van alle ondervraagden stelt 61 procent dat familiebedrijven gemaakte afspraken vaker nakomen dan niet-familiebedrijven.

    De voorliefde voor een familiebedrijf als (business)partner is het sterkst onder bedrijven met vijfentwintig tot vijftig medewerkers. Zo zegt maar liefst zestig procent van hen liever zaken te doen met een familiebedrijf dan een niet-familiebedrijf.

    Niet alleen geeft het grootste gedeelte van de ondervraagden de voorkeur aan een familiebedrijf als zakenpartner, ook in het geval van een bedrijfsovername verkoopt 57 procent van hen zijn onderneming het liefst aan een ondernemende familie. Vooral de oudere generatie ondernemers (65 jaar een ouder) heeft een sterke hang naar opvolging door een familiebedrijf (69 procent). “Familiebedrijven zijn betrouwbare partijen die de lange termijn nooit uit het oog verliezen. Het is begrijpelijk dat veel ondernemers hier graag mee samenwerken”, legt Maarten Vijverberg uit. Als partner bij Clifton Finance is hij gespecialiseerd in fusie en overname en bedrijfsopvolging bij familiebedrijven.

    De ondervraagde ondernemers plaatsen echter een kritische kanttekening. Zo zegt 43 procent van hen dat familiebedrijven – ten opzichte van niet-familiebedrijven – achterlopen op het gebied van innovatie. Opvallend genoeg zijn vooral eigenaren van grote bedrijven (50+ medewerkers) kritisch; 46 procent van hen verwijt familiebedrijven een gebrek aan voldoende innovatie. Een gebrek aan innovatie is ook een van de redenen waarom familiebedrijven soms in de problemen komen, is de ervaring van Herman Hovestad, vennoot van Custom Management Interim Directeuren. “Ook familiebedrijven moeten voortdurend investeren in innovatie om toekomstbestendig en duurzaam succesvol te zijn, zeker in tijden van digitalisering en disruptie.” Collega-vennoot Paul van Gerwen sluit zich daarbij aan: “Goed rentmeesterschap betekent ook wendbaar zijn en blijven innoveren om het familiebedrijf te kunnen doorgeven aan volgende generaties.”

    13-12
  • Verlenging samenwerking NEN en BRIS met oog op intensivering

    Op 6 december 2019 ondertekenden algemeen directeur NEN Rik van Terwisga en directeur BRIS Bastiaan Benz de verlenging van de overeenkomst tussen de twee bedrijven met 3 jaar. Deze afspraak geeft bouwprofessionals toegang tot de NEN-publicaties via BRISwarenhuis, de online bibliotheek die de verbanden legt tussen alle regelgeving en nomen in de bouw. Tegelijk spraken zij uit intensiever met elkaar te gaan samenwerken om producten verder te kunnen verbeteren. De ‘Powered by NEN’ toevoeging aan de BRIS-producten onderstreept die ambities.


    Algemeen directeur NEN Rik van Terwisga (links) en directeur BRIS Bastiaan Benz (rechts) feliciteren
    elkaar met de verlenging van de samenwerking tussen NEN en BRIS.


    Rik van Terwisga: ‘NEN is constant bezig om zichzelf en de producten te vernieuwen en verder te verbeteren. Door de samenwerking tussen NEN en BRIS te verlengen en intensiveren, kunnen we de bouwsector nog meer ondersteunen.’ Bastiaan Benz sluit aan: ‘BRIS is heel blij met deze verlenging. Met dit nieuwe contract leggen we de basis voor nauwere samenwerking. Die zal leiden tot het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten waar onze klanten baat bij hebben.’

    12-12
  • Is drukwerk de sleutel naar succes?

    De decembermaand is officieel begonnen: een maand die bol staat van het print- en drukwerk. Bijna elke drukkerij was de afgelopen periode al druk bezig met drukwerk voor de feestdagen: niet gek dus dat de stapels papieren brochures, speelgoedgidsen en reclamefolders weer op de mat vallen bij de consument. Meer dan ooit zoeken marketeers naar de juiste balans tussen on- en offline promotie.

    Een trend die nu tot een climax lijkt te komen richting de feestdagen, de tijd van het jaar waar het overduidelijk is dat je het met enkel online promotie niet meer redt. Het feit dat zelfs webgigant bol.com, voor het eerst in de historie van de webwinkel, een papieren speelgoedboek verspreidt door Nederland het België onderschrijft de impact en het belang van drukwerk nog meer.

    Marketing is een strijd om aandacht van de consument, niets meer en niets minder. Gedurende het jaar lanceren winkels en merken talloze campagnes, acties en concepten om op te vallen. Een strijd die rondom de feestdagen in alle hevigheid losbarst en waar merken weer op print terug lijken te vallen.

    De verschuiving van print naar online en terug
    Jaren geleden, toen online nog niet toegankelijk was voor iedereen, was print dé manier om te communiceren met je doelgroep. Maar nu is het (online) medialandschap zo versnipperd en groot, dat consumenten overspoeld worden met (reclame)boodschappen. Met een logisch resultaat tot gevolg: door alle prikkels zien ze de boodschap niet meer. Het menselijk brein kan simpelweg de overload aan prikkels niet aan en gaat als het ware ‘op slot’, waardoor geen enkele boodschap meer effectief binnenkomt.

    De verschuiving van online naar print, en dus het omgekeerde wat een aantal jaren geleden plaatsvond, lijkt dan ook niet verrassend. Uit het rapport ‘Global Print 2025’ en het onderzoek van marketingorganisatie DMA blijkt dat 90 procent van de campagnes die fysieke reclame(post) bevatten uiteindelijk tot binding van nieuwe klanten leidt. Bij campagnes zonder reclamepost lag dit aantal op 59 procent. Drukwerk heeft effect, dat blijkt wel. En ook (online) retailers grijpen steeds vaker naar geprinte promotie, met de papieren speelgoedgidsen als grootste printproduct.

    Buiten het bewezen feit dat drukwerk (nog steeds) resultaat oplevert, vraagt de consument al jaren naar een ultieme beleving in de communicatie en het contact met een merk of bedrijf. Deze customer experience dient door marketeers optimaal ingericht te worden en is één van de belangrijkste factoren voor succes. Zelfs in de bekende customer journey-modellen wordt onderscheid gemaakt tussen online en fysiek contact.

    Alles voor de customer experience
    De customer experience kan ook in de feestdagen bepalend zijn: wat koopt de consument? Zijn er genoeg touchpoints geweest? En hoe is de uitstraling van de communicatie? Kwaliteit staat dan ook voorop in het realiseren van een goede customer experience, óók in drukwerk. Alom bekende trends zoals personalisering zijn onmisbaar in goed drukwerk. Maar ook het printen op opvallende, andere materialen of het inspelen op andere zintuigen zoals geur kunnen de consument nét die extra meerwaarde geven in hun ervaring en hen dus stimuleren tot een aankoop. Drukwerk passé? Niet dus: en vooral niet als een merk slim inspeelt op de customer experience en zich echt gaat onderscheiden op het gebied van kwaliteit.

    Drukwerk als wapen in de customer experience lijkt een schot voor open doel, maar meer dan ooit is het traditionele drukwerk niet meer voldoende, zo weet ook Erik Klute, Productmanager Production Printing bij Konica Minolta. Welke ontwikkelingen ziet hij de komende jaren, óók voor drukwerk gericht op de feestdagen, opkomen?

    11-12
  • VakWereld introduceert MobilityWereld


    Nieuw online platform sluit aan op dynamiek in zakelijke mobiliteit


    Uitgeverij VakWereld presenteert een nieuw online platform voor de mobiliteitsprofessional: MobilityWereld. Naast nieuws, achtergronden en interviews over trends en ontwikkelingen in zakelijke mobiliteit passeren ook podcasts, (langere) video-interviews en marktonderzoeken de revue op het platform.  

    De onderwerpen die aan de orde komen, gaan over álle aspecten van zakelijke mobiliteit. Van de dienstfiets tot het openbaar vervoer en van de toename van elektrisch aangedreven voertuigen tot privacywetgeving omtrent alle beschikbare mobiliteitsdata. “MobilityWereld sluit aan op de dynamiek in zakelijke mobiliteit en moet dé vertrouwde en betrouwbare bron van informatie worden voor de mobiliteitsprofessional”, aldus uitgever Sander de Wolf. “De wereld van de zakelijke mobiliteit verandert in hoog tempo. MobilityWereld brengt professionals elke dag op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen. Informatie op basis van ‘need to know’.”

    Business-to-business Uitgeverij VakWereld voorzag professionals al van informatie op het gebied van zakelijke mobiliteit via AutoleaseWereld, maar vanaf 1 januari 2020 wordt die content op het nieuwe platform gepubliceerd.

    Naast MobilityWereld richt de uitgeverij zich onder meer ook op informatiebeheer (DocumentWereld) en event management (CongresWereld).

    Sander de Wolf: “Professionals waarderen onze platforms vooral om hun inhoudelijkheid. Bezoekers komen er zowel voor nieuws en achtergrondverhalen als voor meningen, visies en verwachtingen. Niet voor niets horen onze online ontmoetingsplaatsen bijna allemaal tot de meest gelezen bronnen in het betreffende vakgebied.”

    10-12
  • Nieuwe A4 kleurenprinters van Ricoh

    Ricoh heeft een nieuwe reeks A4-kleurenprinters geïntroduceerd, waarmee het bedrijf inspeelt op de veranderende behoeften van de digitale werkplek. De reeks ondersteunt Ricoh’s Dynamic Workplace Intelligence en is voorzien van Ricoh Always Current Technology, waardoor de technische mogelijkheden van de printers meegroeien met de wensen van de klant.

    Met Always Current Technology groeit technologie mee qua schaalbaarheid, veiligheid, duurzaamheid en gebruiksvriendelijkheid. Dit maakt het mogelijk om nieuwe applicaties, functies en verbeteringen te downloaden en installeren, zodra deze beschikbaar zijn. Dat levert flexibiliteit en korte lijnen op. Tegelijkertijd worden beveiligingsfuncties en -software altijd actueel gehouden. Zodra er nieuwe verbeteringen beschikbaar zijn, worden ze meteen aan de gebruiker aangeboden. Hierdoor is het niet meer nodig om voor functionaliteitsuitbreidingen nieuwe hardware te kopen. Ook hoef je niet meer te wachten totdat een bestaande overeenkomst verloopt. Ten slotte zorgt Ricoh Intelligent Support ervoor dat gebruikers gemakkelijk hulp op afstand kunnen inroepen wanneer zij dat wensen.

    De printers bereiken een afdruksnelheid van 30-43 pagina’s per minuut. Ieder model beschikt over slimme functies voor printen, scannen en kopiëren. De Ricoh IM C400SRF biedt ook afwerkingsmogelijkheden, zoals sorteren en nieten. De printers zijn voorzien van het Ricoh Smart Operation panel, waarmee je snel kunt wisselen tussen applicaties en interactie aan kunt gaan met het paneel. Ricoh kan op afstand toegang krijgen tot het paneel om zo problemen snel op te lossen en de beschikbaarheid van de printers te maximaliseren.


    10-12
  • Siqura beveiligt een van Europa’s langste tunnels

    Videobewakingsspecialist Siqura en Siemens Oostenrijk slaan de handen ineen voor de beveiliging van de Oostenrijkse Plabutschtunnel. Op verzoek van de Austrian Autobahnen- und Schnellstraßen-Finanzierungs-Aktiengesellschaft (ASFiNAG), heeft Siqura een videobewakingssysteem en incidentdetectie geïnstalleerd. De Plabutschtunnel is de op één na langste tunnel met twee pijpen van Europa.

    Samen met Siemens Oostenrijk heeft Siqura de tunnel uitgerust met 32 op afstand bestuurbare camera’s, 141 vaste camera’s en 237 intelligente camera’s met incidentdetectie en verkeersmonitoring.

    Christian Gobiet van Siemens, de projectcoördinator voor de Plabutschtunnel, legt uit dat dit project een race tegen de klok was, omdat het complete systeem binnen één jaar besteld, geïnstalleerd en operationeel moest zijn: “Een uitdaging die je alleen gaat halen als je een partner hebt waar je op kunt vertrouwen en die hebben we. We moesten snel handelen, dus dat deden we. Er was geen tijd om te experimenteren met nieuwe technologieën. We moesten bestaande producten gebruiken die zichzelf al hadden bewezen in de praktijk. Producten waarvan we wisten dat Siqura ze op tijd kon leveren.”

    Chrispijn in de Bosch, sales-coördinator Europa bij Siqura, over de samenwerking met Siemens Oostenrijk: “We werken al tientallen jaren samen met Siemens Oostenrijk en daar zijn we ontzettend trots op. Wat mij betreft is dit project het hoogtepunt van onze samenwerking, omdat we in zeer korte tijd de wegen van de Plabutschtunnel hebben uitgerust met het beste van het beste dat er beschikbaar is op het gebied van camerabewaking.”

    De Plabutschtunnel biedt reizigers de mogelijkheid om onder de Oostenrijkse stad Graz door te rijden en ondanks het feit dat de tunnel “slechts” 10 kilometer lang is, bevatten de beide pijpen allebei twee wegen wat in totaal neerkomt op 40 kilometer snelweg. De Plabutschtunnel is de drukste lange tunnel van Oostenrijk, maar heeft toch nooit te kampen met files, omdat de capaciteit van de tunnel ruim voldoende is voor alle reizigers die er gebruik van maken.

    09-12
  • Royal FloraHolland introduceert WhatsApp na succesvolle pilot

    Royal FloraHolland zet na een succesvolle pilot WhatsApp in als volwaardig servicekanaal voor haar klanten. Hiermee is Royal FloraHolland een van de eerste b2b-partijen die WhatsApp toevoegt aan haar zakelijke dienstverlening.

    Kwekers en kopers kunnen het Contact Center van Royal Floraholland ‘appen’ waar en wanneer het hen uitkomt. Vanaf de tuin, uit de kas, vanaf de vloer, vanachter het bureau. Van maandag tot en met donderdag van 05.30 tot 17.00 uur en op vrijdag tussen 5.30 en 16.00 uur beantwoordt het Contact Center alle appjes van klanten. Waar Royal FloraHolland gedurende de WhatsApp pilot via een 06-nummer bereikbaar was, appen klanten nu naar het bekende klantenservicenummer 088 78989898.

    WhatsApp is niet meer weg te denken van de mobiele telefoon. Bijna iedereen is gewend om via WhatsApp te communiceren en dat maakt het gebruik erg laagdrempelig. Uit de pilot blijkt dat kwekers en kopers graag vragen willen stellen aan de bloemenveiling via dit eenvoudige medium. Niet hoeven wachten, direct antwoord krijgen én het persoonlijke karakter van WhatsApp zijn de belangrijkste voordelen. Het contact is bovendien zeer laagdrempelig, persoonlijk en eenvoudiger. De mogelijkheid om bij de vraag een foto of video mee te sturen, helpt om snel antwoord te krijgen. Kwekers en kopers vinden het een goed initiatief van Royal FloraHolland: de coöperatie geeft hiermee gehoor aan de oproep van klanten om te zorgen voor een betere bereikbaarheid.

    09-12
  • Proofpoint ziet opkomst nieuwe malware Buer

    Uit onderzoek van Proofpoint blijkt dat sinds Augustus 2019 een nieuwe downloader, Buer, in opkomst is. Deze malware maakt gebruik van geotargeting, systeemprofilering en anti-analysefuncties. De ontwikkelaars van Buer werken in het Russisch en hebben geavanceerde controlepanelen en uitgebreide functies ingebouwd in de malware. Indien gewenst helpt de ontwikkelaar geïnteresseerde partijen de malware op te zetten. Buer heeft functies die zeer concurrerend zijn met Smoke Loader en wordt actief verkocht in criminele kringen. De eigenschappen maken hem geschikt voor criminelen die op zoek zijn naar een kant-en-klare oplossing.

    Buer bevat code zodat hij niet in GOS-landen kan worden gebruikt. De downloader is geschreven in programmeertaal C, terwijl het controlepaneel is geschreven in .NET Core. Hierdoor kan Buer eenvoudig worden geïnstalleerd op de controlepanelen van Linux-servers. Daarnaast zorgt de ingebouwde ondersteuning voor Docker-containers ervoor dat de downloader zich nog makkelijker kan verspreiden. Organisaties kunnen zich beschermen door hun systemen up-to-date en volledig gepatcht te houden. Daarnaast zouden ze een gelaagde verdediging moeten hebben en hun gebruikers trainen om zowel schadelijke e-mail als risicovolle websites te herkennen.

    "Buer zet de trend van de afgelopen twee jaar door waarin we steeds robuustere downloaders en andere 'stille' malware zien die ontworpen zijn om op geïnfecteerde apparaten te blijven. Malware zoals Buer biedt cybercriminelen meer doelwitten om van te profiteren, onbekend bij getroffen organisaties. Zodra cybercriminelen binnen zijn in een organisatie, kunnen ze zich lateraal verplaatsen, gegevens stelen of extra malware installeren op andere interessante doelen", aldus Chris Dawson, Threat Intelligence Lead bij Proofpoint

    06-12
  • NVBA opgeheven als zelfstandige vereniging

    De leden van het NVBA hebben tijdens twee Algemene Ledenvergaderingen op 10 en 24 oktober jl. besloten de vereniging te ontbinden en de resterende middelen in te zetten voor het door ontwikkelen van het intellectueel eigendom van de vereniging (publicaties, archief) en het (begeleiden) van projecten op het aandachtsgebied van bedrijfseigen informatie.

    Het is geen geheim dat de traditionele beroepsverenigingen onder druk staan. Digitale communities, de geringe beschikbaarheid van voldoende vrijwilligers, de tegenvallende deelname aan seminars en andere evenementen hebben ook het NVBA doen besluiten zichzelf op te heffen.

    De ontwikkeling van het Beleidsplan 2019-2022 vormde voor het bestuur de aanleiding zich kritisch te bezinnen op de toekomst van de vereniging. In dit beleidsplan werd als criterium om als zelfstandige vereniging te kunnen blijven functioneren een minimum van 100 leden (zgn. Code Rood) vastgelegd. Eind 2018 / begin 2019 tekende zich onverwacht snel deze Code Rood-situatie af, waarop het bestuur het initiatief genomen heeft om in samenspraak met de leden alternatieven voor de toekomst te gaan verkennen.

    In dit verband zijn besprekingen met KVAN/BRAIN gestart, die in de (na)zomer van 2019 uitmondden in afspraken om intensief samen te gaan werken. Recent kregen deze afspraken concreet gestalte door het aanbod om NVBA-leden in de gelegenheid te stellen een eigen sectie binnen KVAN op te richten.

    Verder heeft het bestuur in de aanloop naar het voornemen tot ontbinding de Stichting 'Informatie in Bedrijf' bereid gevonden het intellectueel eigendom en lopende projecten van het NVBA onder haar hoede te nemen.
    Tijdens de twee ledenvergaderingen in oktober 2019 hebben de leden hieraan goedkeuring gegeven.
    Het verenigingsbestuur zal als sectiebestuur aantreden bij KVAN en vormt reeds in licht andere samenstelling het bestuur van de genoemde Stichting.

    05-12

meer nieuws

Leeg